lördag 17 augusti 2013

Stor Laxpirog På Fredagskvällen

Igår skrev jag att receptet på fredagens laxpirog skulle dyka upp idag så här är det. Pirogen är till 3-4 personer beroende på hunger. Den här pirogen kan man ju förstås fylla med andra saker, vill ni ha kött eller en hel-veg med svamp, kan ni ta fyllningen som jag har i mina potionspiroger, HÄR. där finns även recept på en bra deg om ni föredrar det.

Plocka fram:
- 1 rulle kyld smördeg
- 2 ,5-3 dl kokt kallt ris (perfekt om det blev över dagen innan)
- 200 g kallrökt lax skuret i småbitar
- 1 stor gul lök
- 0,5 dl finklippt dill eller persilja
- 1 dl cremè fraiche (lätt funkar bra)
- lite citronsaft, salt och svartpeppar

Gör så här:
Börja med att rulla ut degen på en plåt och blanda sedan samman alla ingredienserna i en skål. Smaka av med citronsaft och kryddor.


Häll sedan ut fyllningen längst med mitten på degen.
Vik sedan över långsidorna och till sist viks kortändarna ihop med en liten"snurr".

Vill man få en lite blankare pirog så pensla med ägg. Jag gör inte det och det går jättebra. In i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter.



Klar att servera, smakar jättegott tillsammans med en ordentlig grönsallad. 
Lycka till och hoppas ni gillar min Laxpirog.

4 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott och lätt att göra. Det gillar jag. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Åh, pirog är ju så otroligt gott! Tack för receptet :)
    <3 Jennie

    SvaraRadera
  3. Mmmm, så gott. Testade meddetsamma och det blev med berömm godkänt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul och skojigt att du berättade, tack för det. Karin

      Radera