onsdag 15 augusti 2012

Virkad Ruta Med Stor Blomma

Min ruta nr:13
Nu har jag virkat en ny ruta. Hittade en ruta på DROPS Design, som jag tyckte var fin och började på samma sätt men gjorde om den på slutet. Tyckte det mönstret var lite konstigt (och inte riktigt stämde på varv 4), den rutan blev väldigt stor och jag tycker att rutorna ska vara lite mer "lagom". Så här virkade jag.

Börja med att virka 4 lm och slut dem till en ring.
Varv 1: (vitt) 4 lm (som är den första stolpen) virka sedan 7 st till med 1 lm mellan varje, totalt 8 st på varvet.

Varv 2: 3 lm (som är den första stolpen) sedan ska det virkas 2 st men dra inte igenom nålen vid sista genomdragningen på stolparna, utan vänta till alla 3 är på nålen och dra då igenom garnet på alla 3 stolparna  på en gång. Detta blir en liten stolpgrupp med 3 stolpar, virka sedan virka sedan 1 lm. Virka 1 stolpgrupp om 3 stolpar  och 1 lm, fortsätt så hela varvet tills det är 16 stycken stolpgrupper. Byt färg

Varv 3: (Ljusblå) virka 3 lm, 2 st om nästa luftmaskbåge, 1 lm. 3 st, 1 lm om nästa luftmaskbåge fortsätt varvet ut. Byt färg.

Varv 4: (Blå)  Börja vid en lm vid varv 3 och virka 1 lm, 1 lm i första lm. 3 lm, 1 fm om nästa luftmaskbåge, 3 lm, 1 fm om nästa luftmaskbåge, 3 lm, 1 fm om nästa luftmaskbåge, 7 lm, 1fm om nästa luftmaskbåge. Fortsätt så runt rutan 3,3,3,7 så att det blir fyra hörn med 7 lm i och 3 x 3lm mellan.

Varv 5: 1 lm, 1 fm i samma lm. Hoppa över en 3luftmaskbåge och virka 4 st, 1 lm, 4 st om nästa luftmaskbåge. Hoppa över nästa luftmaskbåge och virka sedan i 7luftmaskbåge 6 st, 2 lm, 6st, hoppa över nästa 3luftmaskbåge och fortsätt sedan varvet ut.

2 kommentarer:

  1. Hej hopp
    tack för ditt besök hos mig. Vilken härlig blogg du har. Så mycket roligt du gjort och gör. Hit ska jag komma ofta och låta mig inspireras.

    SvaraRadera
  2. Det var roligt att läsa, du är så välkommen tillbaka, Karin

    SvaraRadera