onsdag 23 oktober 2013

W Som I ...


Wisby med gammal stavning med W. Någonstans visst jag att jag hade den här bilden som jag tog i somras och efter lite letande hittade bilderna på ringkorset som står  i Visby. Var nämligen runt här i krokarna och letade efter en geocach och av någon anledning så föreviga jag stenen och läste vad som stod. 

En liten historialektion om ringkorset kanske? De otäcka danskarna invaderade Wisby 1361 och då skedde den så kallade brandskattningen rum i Visby, det har kanske de flesta hört talas om. Men att det finns en väldigt stor massgrav efter slaget, vid Solberga klosters ruiner är kanske nytt. Ringkorset restes till ära för de stupade gotlänningarna på platsen.
Om någon vill se ringkorset går ni ut genom söderport över parkeringen upp mot Tingsrätten, och upp för den lilla kullen står korset. Promenaden från porten går över själva slagfältet.

Wisby är alltså dagens bidrag i fotoutmaningen och jag hade funderat och trodde nog att W skulle bli lite svårt men så blev det plötsligt så lätt. Men jag bävar lite grann redan för Z :) Vi ni se flera bidrag titta in till Bara Sara eller Fröken Foto.

9 kommentarer:

  1. Här är en som hade glömt att W skulle vara med så det blev lite hjärnstopp här i dag! Fick bli en nödlösning!
    Wisby var ju superbra!
    Z fixade jag igår i Malmö!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en del bokstäver är ju bra att ligga någon dag lite före med :) Undra vad du hittat på Z, Zebror finns väl inga i Malmö. Ska kolla vad du hittade på W, jag funderade på Whisky ett tag, kram Karin

      Radera
  2. Vilken bra tolkning! Visby som är så fint. Ja z blir inte lätt. En idé dök faktiskt upp i mitt huvud. Frågan är bara om jag hinner fota ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vackra Visby!
    Hade nästan också glömt W och hade mitt X-foto fixat, men nu blir det lätt i morgon!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Fin tolknig. Klart du ska ha det som W. Fina bilder. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Åhhh Visby! Det är så himla vackert där :) / Kram LillaMy!

    SvaraRadera
  6. Så roligt med lokala anknytningar! Kram Sara

    SvaraRadera
  7. Alltså, jag bara måste åka till Gotland. Jag har varit där men det är preskriberat nu för det är så länge sen! Så mycket fint att titta på!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Aha... finns det geocache i närheten av ett stenkors? På Gotland?
    Hm... fniss - finns nog rätt mååånga stenkors skulle jag tror på Gotland... och rätt mååånga geocacher också... Någon gång ville man dit och ta hand om miiinst en... av dem ;)
    Må så gott...
    Bim HD
    Som undrar om gubben inte kommer hem snart - KANSKE klämmer till med en ikväll.... redskapet var inte det bästa senast vi testade..... ;)

    SvaraRadera