söndag 8 september 2013

Min Bästa Kantarellsås Med En Skvätt Vin

Ja, igår var det dags för kantarellplockning och några hamnade i frysen och ett gäng åkte direkt ner i magen i form av en mumsig kantarellsås.

ca: 1 liter rensade kantareller
1 stor gul lök
0,5 dl vitt vin
ca 3 dl grädde
nymalen vitpeppar
örtsalt
flingsalt

Så här gör jag såsen. Börjar med att bränna av kantarellerna i het panna, tar upp dom ett tag och bryner sedan en gul lök i pannan. Häller tillbaka kantarellerna och kryddar med nymalen vitpeppar och örtsalt. Häller sedan på vinet och låter det koka in någon minut och tillsätter sedan grädden, låter allt puttra på till såsen är lagom "såsig". Avslutar med att krossa några nypor flingsalt över och serverar såsen direkt ur pannan.

Igår blev det lax eller ryggbiff till kantarellsåsen och ungsbakade klyftpotatis med rosemarin, mycket gott! Och det var nog värt de där jäkla fästingarna jag fick, tror jag :)

2 kommentarer:

  1. mmm så gott det låter, skogens guld är verkligen en härlig skatt. ha en fin kväll.Kram

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, jag har precis ätit men blir hungrig när jag läser detta! MUMS!!
    Ha en fin söndagkväll

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera