tisdag 23 april 2013

BlomkålsSoppa


Blomkålssoppa tycker jag är riktigt gott och passar bra en blåsig dag. är dessutom nyttig och kalorisnål eller man kan ju skriva innehåller inga kalorier alls :) Det behövs ett stort blomkålshuvud, en morot och 2 gula lökar. Kryddor, en grönsaksbuljongtärning och så lite olivolja att bryna i. 
Börja med att grovhacka och bryna löken och moroten i en gryta med lite olivolja så att de blir lite gyllenbruna. Gör i ordning blomkålen och dela den i mindre buketter och skär allt grovt. Häll sedan på 1 liter vatten i grytan. Lägg i buljongtärning och blomkålen, låt allt koka tills tills alla grönsaker är ordentlig mjuka. Ta av soppan och krydda med örtsalt och svartpeppar. Mixa soppan med mixerstav så att den blir ganska slät. Jag serverar med lite riven ost i och några purjolöksringar till de som vill ha.

12 kommentarer:

  1. Åh, så gott!
    Och tack för den där extra kramen! Det känns skönt! :)
    Kram tillbaka!
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Blomkålsbitar är jag inte så förtjust men soppa kanske man ska testa... Visst är det gott med soppa när regnet och vinden viner på utsidan :)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Så där såg inte blomkålshuvudet ut som husse hittade i går i ett skåp där matte hade lagt det för dryga två veckor sedan! Hon hade bara "lagt ifrån sig det ett litet tag" för att senare lägga in det i kylskåpet, men glömt bort det. Någon soppa blev det inte av det, men vi får nog köpa ett nytt blomkålshuvud och testa ditt recept.
    Puss från Melody

    SvaraRadera
  4. Så bra att du tittade in i min blogg, annars hade ju jag inte hittat till din fina blogg.
    Blomkålssoppa låter gott - skriver av ditt recept.
    Må så gott och ha en fortsatt fin vecka, så hörs vi en annan dag.

    SvaraRadera
  5. Soppan ser god ut men jag klarar inte blomkål tyvärr. Önskar dig en härlig onsdag kram Beijan

    SvaraRadera
  6. o gud !!!!!!!!! jag som älskar blomkål tack för recept

    SvaraRadera
  7. Soppa kan behövas när det fortfarande blåser isiga vindar o den här passar mig perfekt. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Ser mycket gott ut! Tack för tipset!
    Har en fin dag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  9. Mumsigt! Inte alls dumt ;)
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera