måndag 24 december 2012

Lucka 24, Panik Julpyssel

Lucka 24 på självaste julafton och vad kan passa bättre idag än lite panikpyssel? Kan kanske vara bra om någon måste vara sysselsatt en stund, om man vill ge bort en liten hemmagjord klapp, behöver något fint att dekorera julbordet med eller om man bara vill sätta sig ner och göra ett litet pyssel i lugn och ro :)

Här kommer sex enkla och snabba juliga panikpyssel som inte riktigt kunde få en egen lucka :)

  • Julpyssel 1.: Nejlikoapelsiner med ett rött band, fint både på bordet och hängande i fönstret. Går att virka apelsiner också som jag gjorde i lucka 20.
  • Julpyssel 2: Ciselerade apelsiner / Apelsinskalrosett, jag har ett ciselerarjärn som jag gör mönster i apelsinerna med och sedan kan man använda skalet till tex rosetter att dekorera med, fint att snurra runt kanelstänger också.
  • Julpyssel 3: Dekorerad tänksticksask, sparar julkorten från förra året och då passar några tomtar alltid perfekt att dekorera julaskar med.
  • Julpyssel 4: Torkade små äppelbitar, nyttigt snacks som är lite sött på julgodisbordet, passar perfekt att lägga i den varma Cidern jag hade i lucka 15. Lägger små äppelskivor på ett bakgaller och så får de torka i rumstemperatur.
  • Julpyssel 5: Röda äpplen med värmeljus, jättefina att ha på julbordet. Ta en tom värmeljusbehållare och tryck ner i äpplet så att måtten blir bra, sedan är det bara att skära ur ett lagom hål att sätta ner värmeljuset i. 
  • Julpyssel 6: Dekorerade värmeljus med fin julig tejp, ljusen blir fina som de är och även fina i en ljuslykta av genomskinligt glas. Tejpen är köpt på Åhlens bland julgrejerna (halva priset nu). Det här måste vara ett av julens vanligaste julpyssel i bloggvärlden i år :) 

2 kommentarer:

  1. Oj vad du hunnit med! Torkade äpplebitar, det var länge sedan jag gjorde, tack för att du påminde mig. Nu måste jag kika in och kolla den varma cidern ;)

    önskar dig en underbar dag.
    Julkramen!

    SvaraRadera
  2. God jul Karin och tack för alla pysseide'er. Kram

    SvaraRadera