onsdag 18 juli 2012

Fredriks Ugnsbakade Lax Med Honung Och Chili



Idag har vi lagat den här jättegoda laxen med smak av både chili och honung. Lätt att göra i ugnen och tar bara ca 30 minuter.

Det här behövs:
Färsk laxsida, mängd efter antal potioner
olivolja
flytande honung
chiliflaks
sesamfröm
salt och peppar

Gör så här:
Ta en bit av en laxsida eller en hel och lägg ner i en oljad ugnsfast form. Smörj in laxsidan i olivolja. Strö på chiliflaks, sesamfrön, salt och peppar. Ringla flytande honung över laxen. Sätt in laxen i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter beroende på hur stor laxbiten är.

Serverade två sallader till en vanlig grönsallad och sallad med kidneyböner. Ris funkar säkert fint till också.

3 kommentarer:

  1. Tusen tack! Jag har suttit en stund och letat efter recept på någon god laxrätt och när jag tittar in till dig så hittar jag det här. Jag ska pröva ditt recept till helgen.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du hittade ett recept, lycka till. Har några laxrecept till på bloggen som också är goda, ett med sesamfrön och en GI-lax i ostsås med hasselnötter. Ha det bra, Karin

    SvaraRadera
  3. Lax i alla former ..det gillar jag och detta recept verkar bara så.....whooooh. Tack.

    SvaraRadera