söndag 8 april 2012

Virkad Kyckling Som Äggvärmare

Påskpysselvecka Söndag: Kyckling som en äggvärmare

Plötsligt hade jag fått en beställning på äggvärmare. De skulle helst se ut som kycklingar och de skulle vara klara till påskbordet, himmel vad fort jag kan virka ibland :) och äggvärmarna blev klara i tid, så här såg de ut.

Jag utgick från samma mönster som jag gjorde i onsdags och styla om det så det blev mer kycklinglikt. Virkade med virknål 3,5 i gult, orange och rött garn. Så här gjorde jag:

Varv 1: 6 fm i en magisk ring
Varv 2: öka i varje maska hela varvet (12)
Varv 3: fm
Varv 4: 1 fm, öka 1 maska i nästa, varvet ut (18)
Varv 5: 2 fm, öka 1 maska i nästa, varvet ut (24)
Varv 6 – 11: öka 2 maskor jämnt fördelade över varven. (36)
Varv 12 – 16: virka fm i den bakre maskbåden över varven.
Varv 17: här virkas den vågiga kanten, jag varvade fm, dubbla stolpar, halvstolpar och stolpar för att kanten skulle bli oregelbunden. Avsluta sedan med en sm och fäst garnet.

Näbb: virka 4 fm, gör en sm i den första fm, virka 4 fm och ta ner i samma maska som innan. Fäst garnet och sy näbben på kycklingen.

Kam: virka 6 fm, 2 stolpar i den 5:e maskan, 1 sm i nästa maska, virka sedan 2 stolpar i den nästa maska, 1 sm i näst sista och avsluta med 2 stolpar i den sista maskan. 1 sm och fäst garnet, sy fast kammen på huvudet.

Fötter och ögon: virkade em fm över kanten med dubbel garn och gör en knut. Brodera ögon och äggvärmaden kycklingen är klar.

Det var det sista påskpysselet.
Den här fick stanna hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar