lördag 15 oktober 2011

Trerättersmeny

Cilla har frågat efter ett recept, nämligen den himla goda räksoppan som är min favorit. För ett bra tag sedan fixade jag till en liten "kickoffmeny" så den här trerättersmenyn är från det tillfället och räcker till åtta personer. Lycka till!

---------------------------------------
FAVORIT RÄKSOPPAN

Det här är min favorit räksoppa och jag hoppas att vi får till den ikväll J

 ½ l räkskal (ca: 700-800 g räkor)
Olja
2 morötter i tärningar
2 gula lökar grovhackat
En bit rotselleri i tärningar
4 msk tomatpuré
2 krm cayennepeppar
5 dl vitt vin
2 fiskbuljongtärningar
4 msk mjöl
6 dl vispgrädde (minst och ingen light variant här)

  • Skala räkorna
  • Grovhacka löken och tärna rotsakerna
  • Häll olja i en stor kastrull
  • Lägg i räkskalen och fräs dem lätt, 1,5-2 min
  • Blanda ner rotfruktstärningarna och löken med räkskalen och bryn alltsammans några minuter
  • Tillsätt cayennepeppar, tomatpuré, mjöl och smulade buljongtärningarna
  • Rör om
  • Häll på vin
  • Och sedan vatten så det täcker ordentligt
  • Blanda ordentligt
  • Låt alltsammans koka upp och sjud sedan i 10 min
  • Häll i grädden och sjud ytterligare 10 min
  • Sila från soppan i en fin sil
  • Värm soppan igen
  • (För hemmabruk går det bra att spetsa den med lite konjak nu)
Lägg räkorna i soppskålar och häll soppan över, ät direkt!

Om ni skulle gilla den och gör den hemma så ska det vara lika mycket räkskal till halv sats, de andra grejerna är det bara att dela. Det är viktigt att skalen är kvar i soppan när grädden hälls i för att dra ut så mycket av smaken som möjligt. Om soppan blir prickig kan det bero på att den kokat för länge, då kan man köra den silade soppan med mixer så blandar den sig igen.

---------------------------------------------------------------
HASSELNÖTPANERAD LAX MED CITRONSÅS

Valde en fiskrätt som jag gillar och hoppas ni gör det också. Även om man inte tror det är det här ett GI-recept. Ikväll blir det nog bra att sätta in fisken i ugnen när vi börjar äta soppan.

8 Laxfiléer
salt
svartpeppar
smör-&rapsolja
2 dl finhackade hasselnötter
5 dl mellangrädde
Rivet skal från 1 citron
Saft från 1 citron
4 pressade vitlöksklyftor
2 dl riven ost

  • Sätt ugnen på 225º
  • Finhacka nötterna
  • Salta och peppra på laxen
  • Blanda citronskal, pressad citron, mellangrädden, vitlöken och den rivna osten i en stor ugnsfast form. Rör om och blanda såsen.
  • Pensla ovansidan på laxen med smör-&rapsolja och doppa i nötterna (jag brukar ha nötter på sidorna också).
  • Lägg ner laxbitarna i formen
Sätt in formen i ugnen och låt den stå där till fisken är klar, ca:15 min.

---------------------------------------------------------
KARINS SCHWEIZERNÖTTÅRTA

En himla god tårta säger de som smakat. Går bra att göra någon dag i förväg och skulle det bli någon liten bit över funkar frysen också. En form med avtagbara kanter är helt klart att rekommendera. Lite vispad grädde till är nog mums.

Botten:
4      ägg
4 dl florsocker
200g malda hasselnötter

  • Mal nötterna (det är bara att veva på)
  • Vispa äggen och florsockret till en bra smet
  • Rör ner de malda nötterna i smeten
Grädda i 175º i ca: 30-35 minuter
  • Låt kakan kalna
Glasyren:
50 g smör
100g schweizernötkaka Marabou
½ dl socker
½ dl grädde
  • Blanda alla godsakerna till glasyren i en kastrull. Det skär sig annars.
  • Koka 10 min, RÖR!
Bred på glasyren på tårtan och den är klar.

1 kommentar:

  1. Tack :) Vi ska göra både soppan och fisken nästa vecka. Yummi yummi in my tummy!

    SvaraRadera