söndag 23 oktober 2011

Mönster Virkad Bulle


Så här virkar jag mina bullar. Jag använder tredubbelt garn för att få en lagom jäst bulle, ett garn av vanligt ullgarn (för stickor 5,5) och två stycken av vanligt bomullsgarn. Jag använder Järbos Soft Cotton till alla mina virkade figurer. Till bullarna passar virknål stl 4.5 eller 5.
Börja med att lägga upp 50 lm. Vänd och virka 40 st sedan 10 dst, fäst ändarna men spara en lång ände av ett bomullsgarn till ihopsnurrningen (ca: 60 cm). Snurra ihop bullen (jag tycker det är finast om inte stolpsidan syns utåt) så att de dubbla stolparna kommer i mitten som lite extra jäsning, sy ihop med garnänden. Sy "fast pärlsocker" jag har använt pärlor 4mm. Lycka till och hoppas att bullarna blir mumsiga.

1 kommentar:

  1. Superfina :) Jag ska ge mig på å virka sådana när jag är klar med alla mina vantar. Många beställningar nu! kram kompis

    SvaraRadera